Wednesday, 7 May 2014

RUMAH TOK .................


                                 rindu segala kenangan yang lalu ........... rindu pada yang mendahului
                                                                            AL-FATIHAH
                                                             
                                                      
                                    suasana yang mengimbau masa lalu .... membanting tulang untuk kami
                                                              AL-FATIHAH  untuk mak dan ayah

             Terasa damai jiwanya seketika, meninggalkan hiruk pikuk kota yang tak pernah lekang dari kunjungan jutaan manusia.  Sudah menjadi lumrah alam bila manusia sudah bosan dengan kebisingan, mereka akan mencari ketenangan.  Aku sukakan ketenangan.
Sengaja aku  memandu sendirian untuk melihat sawah padi nan menghijau, tidak jauh dari rumah ayah dan ibu. Ingin mencuri sedikit ketenangan dengan melihat kehijauan  yang menjadi hamparan bumi. Melihat burung yang berkicau berterbangan bebas, tiada gangguan, di latari dengan gunung-ganang yang menjadi tempat persembunyian si mata hari memberi keredupan suasana.  Sawah padi yang beralun mengikut sapaan angin seolah mengajaknya menyanyi lagu zikir, memuji kebesaran Allah.  Sungguh indah.

Kehidupan anak kampung sudah sebati dalam diri ku. Aku adalah anak desa yang suatu masa dulu pernah di sebat oleh ibu kerana lewat balik dari mandi-mandi di dalam tali air di tepi sawah.  Sawah padi di belakang rumah betul-betul mengimbau kenangan lalu bersama kedua arwah ayah dan ibu membanting tulang untuk meneruskan kehidupan kami sekeluarga.  Suasana kehijauan memberi ketenangan dijiwa.  Aku cuba lagi untuk mengimbau kenangan masa silam melalui luahan pada kertas.  Kenangan ini membuat aku sedar akan keindahan desa dan ketenangan yang diperolehi dari kehijauan sawah padi.      

IBU GURU MASIH DI SINI ....................                                             

5 comments:

BungaTulip said...

salam Ibu...
saya cukup terkesan dengan imbasan kenangan sebegini..saya juga merindui suasana kampong..rumah papan tempat dibesarkan..suasana kampung yang aman damai pokok-pokok menghijau. mandi air perigi..

iBu...gUru said...

Salam si bunga Tulip
Bunga tidak pernah lelah untuk membuat semua orang tersenyum , bunga tidak pernah malu untuk menampakkan kepercayaan dirinya , bunga mempunyai hidup yang begitu berwarna, bunga dimuliakan oleh semua insan, bunga adalah simbol cinta, bunga adalah kebahagian, bunga adalah kekuatan, bunga adalah ketenangan, bunga membawa kedamaian . Bunga memberikan hati yang lemah kembali bertenaga.

insan marhaen said...

benarlah kata orang;

yang muda penuh dengan cita-cita. yang tua penuh dengan kenangan.

yang betulnya, hargailah hari ini agar manis kenangannya di masa hadapan.

iBu...gUru said...

Haah la IM ini kenangan org2 tua..... like me .....

IBU PUSPITA said...
This comment has been removed by a blog administrator.