Thursday, 30 September 2010

CIK GU MAYA



Mesej dari FB.................... Cikgu Maya 26 September

"Sudah hampir 30 tahun tak berjumpa.Masihkah ingat dan masihkah kenal dengan saya.Kita pernah melalui lorong sempit beberpa minit melalui Pekan Bukit Mertajam.Kemudian mencelah di gerabak keretapi, atau mendaki jejambat sebelum menyeberang jalan memanjat bukit HSBM.Masihh terasa,manisnya mempelam air....Masihkah ingat pada Pak Chat?"

Cikgu Maya

terima kasih..hang ingat kat aku x?? :))

September 26 at 9:28pm · · · See Wall-to-Wal
    • iBu gUru Please................. cepat la kenalkan diri ........sentiasa ingat memori tu.
      September 26 at 9:32pm ·
    • Cikgu Maya ehwah-ehwah. Ingat tak Victoria High Chapparal
      September 26 at 9:33pm ·
    • iBu gUru cepat la........... dah lama dok cari geng2 BM.High baru dpt sorang.......
      September 26 at 9:35pm ·
    • Cikgu Maya Baru buat fb. Akhir thn taksibuk sgt. Aku kwn yg duduk satu bumbung dgn hang. Berjln sama2 ke sekolah......... ingat tak ?


Selesai solat isyak mengadap PC
Lama rasa tak buka FB
BZ dengan tugas harian.....letih bangat
menjelang PMR banyak aktiviti bersama pelajar-pelajar
yang disusun oleh pihak pentadbir......... boleh dikata setiap hari dan hari Sabtu
ada saja extra class........ untuk semua kelas

Dalam melihat rakan-rakan baru ........
tertarik dengan seseorang yang saya rasa amat mengenali saya.....
Cikgu Maya
saya langsung tak terfikir yang rakan baru itu adalah kawan saya
30 tahun dahulu..............
Bukan kerana sudah lupa..............
Tapi..........

Beberapa tahun lepas saya ada terdengar berita yang mengatakan
cikgu Maya telah kembali ke rahmatullah.............
meninggalkan enam orang anak,
kerana kanser payudara........
Ya ampun........ maaf Maya kerana memang selama ini
saya menyangka cikgu Maya ni dah tiada........
Dan bila saya lalu dihadapan rumah keluarga Maya memang
tak berpenghuni......... tampak usang rumah di Jalan Selamat tu
Kalaulah saya tak mendengar berita itu........
Melihat saja nama Cikgu Maya saya akan dapat meneka siapa gerangan
kawan baru dalam FB tu

Semasa chating dengan Maya barulah dapat tahu cerita sebenar,
Yang dah jadi arwah itu sebenarnya kakak Maya
Tahun 2004 pergi meninggal mereka semua........
Awal tahun 2005 abang sulongnya mengikuti jejak kakaknya
dan akhir 2005 abang ke tiganya pun turut sama
Dan katanya tahun 2006 menyusul orang yang paling disayangi
mak yam iaitu ibu Maya....
Dan nama Maya itu pun nama manjanya gabungan nama
ibu dan ayah nya Mariam dan Yahaya
Al fatihah untuk mereka semua...........
Moga ditempatkan bersama orang-orang yang beriman



IBU GURU MASIH DI SINI..................... KEMBALI MENGENANG NOSTALGIA ZAMAN PERSEKOLAHAN, RAKAN-RAKAN .............






9 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Ibu Guru

tentu seronok jumpa kawan lama

moga anak murid cikgu beroleh kejayaan dlm pmr
anak saya pun ada ambil pmr tahun ni

Wassalam

iBu...gUru said...

assalamualaikum atuk rozali

happy sangat dapt jumpa kawan2 dulu......
itulah yang saya harapkan moga kejayaan mengiringi mereka semua.....

saya doakan moga anak atuk tenang dalam menghadapi exam minggu depan dan beroleh kejayaan yg membangga ibu bapanya ......amin

Cikgu Lin said...

anak saya yang bongsu pun akan ambil PMR Selasa ni...emak yang risau ni...

kak Erna said...

salam ibuguru..panjang umur cik gu maya..alhamdulillah..bertemu lagi dngan ibuguru..
alfatihah buat keluarga cik gu maya yang telah tiada..

iBu...gUru said...

salam linda

moga baby tenang dalam mnghadapi cabarannya....... linda ..... kena jaga pmr la .... hang x kena ka ? boring betoi .......

iBu...gUru said...

sakam kak erna

cikgu maya sedang bahagia sekarang bersama lapan orang anaknya... murah rezeki dia ........

secangkir madu merah said...

salam ibuguru...seronok dpt jumpa kawan lama...saya klu dapat ngadap fb berjam2 lamanya..hehehhe..

Insan Marhaen said...

IM tak minat berFB walaupun ada. tapi olehkerana trend kini gitu, sesekali berFB. lebih kepada hantar gambar lama...

Ibuhani said...

alfatihah utk keluarga Cikgu Maya. Seronok jumpa kwn selepas 30 tahun......mesti byk cerita kan.