Monday, 11 April 2011

ZAMAN KANAK-KANAK RIBENA


TANPA MU


Biasanya aku lelap tidur…
Terbangun ‘tuk fikirkan diri mu
Mengenangmu yang kini telah jauh

Biasanya aku tenang tidur
Terbuaiku mengingat dirimu
Mencintamu namun kau terlalu jauh

Kucuba lupakan dirimu
Mengingatmu hancurkan hatiku

Dahulu seia sekata,
Namun kini semua telah berlalu

Korus
Sayang kuingatkan dirimu….
Bahawa ku tak bisa hidup tanpamu.

Sayang kuingatkan dirimu….
Bahawa ku tak bisa hidup tanpamu
.

( Al-Fatihah utk arwah ayah )




PERKARA-PERKARA YANG PALING AKU TAKUTI
DIZAMAN KANAK-KANAK


Pertama
Isu sensitif. ya, aku takut jika Allah tentukan kepada aku untuk menerima kehilangan ayah+mak .

Tapi sekarang.......... aku berjaya menerima kenyataan bahawa Allah lebih menyayangi ayah ku.

Kedua
Bilamana aku akan terpaksa tinggalkan kampung halaman untuk merantau/melanjutkan pelajaran/bekerja.. Ohh! tidak. payah sekali menerima hakikat ayat disitu. dan for sure, saya akan menangis setiap masa.

Tapi sekarang ................. yang paling aku takuti tu telah berjaya aku lalui

Ketiga
Aku juga takut untuk menerima facts yang mengatakan aku telah gemuk. walaupun, kadang-kadang saya berpura-pura macamni "bila lah nak gemuk ni?"

Tapi sekarang......... aku telah berjaya mengharungi dengan jayanya tanpa rasa takut...........

Keempat
Aku takut jika aku hilang ingatan. dan lupakan semua memori indah aku. terutamanya kenangan bersama kawan-kawan

Tapi sekarang ............ kenangan manis bersama-sama kawan-kawan masih segar dalam ingatan


IBU GURU MASIH DI SINI.............. IMAGINASI ZAMAN KANAK-KANAK .......... BILA DIFIKIRKAN ENTAH APA-APA ............



10 comments:

sal said...

menarik baca entry ini..

ada kecekalan disudut hati..

alhamdulillah..bersyukur kerana semua cabaran dapat diharungi dengan tabah..

Nur Hawa Mohd Zin said...

salam ibu...awe rasa awe dah ambil langkah salah...minta nasihat dari ibu

kak Erna said...

ibu guru..alhamdulillah semuanya telah berjaya dilalui..

iBu...gUru said...

sal.......... memori time budak2 dulu

iBu...gUru said...

hai awe........ dah salah langkah ? apa tu cepat2 kasi betul

iBu...gUru said...

kak erna ......... byak lagi yg kena hadapi sementara usia masih ada

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum IbuGuru,

Kak ani juga selalu terfikir seandaikan sesuatu berlaku kepada orang-orang yang amat aku kasihani, aku tak tau macam mana nak hidup.

Tapi sesuatu yang amat ditakuti telah berlaku, namun Alhamdulillah, walau dengan susah payah masih juga berupaya hidup.

Begitulah kita, kita hanya boleh menyelesaikan sesuatu masalah bila kita tak terkena.

iBu...gUru said...

w.salam kak ani ........ mudah2an kak ani, kita dapat mengharungi hidup kita hingga keakhir hayat dengan tenang dan diberkati.......

missgee said...

Buk,
Kedewasaan itu menutup fikiran
keanak-anakkan itu..

P/s: Tua semakin dewasa.. Semakin banyak pengalaman didada :)

iBu...gUru said...

missgee ..........pengalaman yg kita kutip setiap detik akan menatangkan diri kita ......... jadikan panduan utk menhadapi sisa2 hidup yang tinggal sedetik cuma............