Wednesday, 18 May 2011

BILA CIKGU MARAH.......................


IMAM Syafie ada menegaskan: “Marah adalah satu di antara panah syaitan yang mengandungi racun. Oleh itu hindarilah ia agar kamu dapat menewaskan syaitan dan bala tenteranya.”.

Apabila marah dituruti, ia akan membakar kebaikan seperti api membakar kayu dan tiada yang tertinggal kecuali debu.


LANGKAH-LANGKAH SERTA MERTA
YANG MAMPU KU LAKUKAN
APABILA MARAH


  1. Berdiam diri dan berdoa kepada Allah supaya Allah selamatkan kita daripada sifat marah.
  2. Bayangkan betapa buruknya rupa kita ketika marah.
  3. Membaca istighfar kerana marah itu datang daripada syaitan.
  4. Apabila marah datang, sedangkan kita berdiri, duduklah. Apabila duduk, bersandarlah.


IBU GURU MASIH DI SINI ..................... HANYA MANUSIA BIASA .......... GURU BIASA BUKAN GURU PENDETA..................



11 comments:

Insan Marhaen said...

bukan senang juga nak kuasai perasaan marah. kalau boleh kusai memang dia hebat!

missgee said...

Buk,
Terkedu baca entry nie..
Insaf rasanya..

P/s: Terima kasih, atas perkongsiaannya

iBu...gUru said...

salam IM.......... mmg kalau boleh, bila dah suku abad jadi cikgu ni x mau marah2..... tapi apa kan daya aku hanya insan biasa yg punyai hati dan perasaan ..... he.. he ..he jiwang plak.........

iBu...gUru said...

missgee.......... situasi yang kadang2 berlaku semasa p&p ..... cthnya pagi...... nasib baik teringat langkah2 serta merta tu.....

Citarasa Rinduan said...

selamat malam ibu guru
terima kasih dgn berkongis sesuatu yg mmg sedang berlaku pada diri ayu...


dan terima kasih atas nasihat dan pandangan ibu guru ttg kes ayu..

Acik Erna said...

ibiguru..terima kasih n3 ni..insyaallah..boleh kawal kemafrahan..walaupun ada masanya terlepas jugak..

iBu...gUru said...

salam ayu.......... macamana sekarang dah ok ke ? banyak2kan bersabar....

iBu...gUru said...

kak erna..... sebagai insan biasa kadang2 tu terlepas juga.......

MulutPayau said...

mmng kadang2 perasaan marah ni tak dapat dibendung...terlepas jugak..
Terma kasih ibu guru ....entri ni amat berguna utk Mp yg mmng selalu kurang sabar dlam mngendalikan khidupan seharian....

ajwa said...

Assalam,

First time singgah sini...

dari http://lautkasih.blogspot.com/2011/06/nasi-goreng-aji-no-moto.html

ajwa said...

Perasaan marah berubah jadi menyampah. Bila menyampah terus membawa diri berlalu pergi. Bila nasihat dan pendapat kita tidak dihargai, bila diri dicerca, diumpati, difitnah namun tak berkemampuan membela diri. Maksudnya mamawana tak pandai marah, letihler marah2 ni, bila marah pun, diam dan elak menatap wajah org yg menaikkan marah kita, sebab dah menyampah elok berlalu pergi... Banyakkan istigfar dan wat donno jer.