Thursday, 17 December 2009

SATU HARI 16 DISEMBER 2009


16 Disember hari terakhir peperiksaan SPM. Ibu guru bertugas disebelah petang kertas Sains Pertanian 2. Tak ramai calon 45 orang je. Nampaknya senangla kerja ibu guru. Masa nak check suhu sorang pun tak nak. " Kami tak demam cik gu. ". Begitu juga masa nak edar penutup hidung dan mulut . " Dah banyak kat rumah kami cik gu, lagi pun H1N1 kan dah tak ada, membazir ja cik gu. " Seorang pelajar lelaki menyampuk " Kalau macam ni kira makbul doa kita cik gu kan, wabak tu dah lari dah."
" Kan selalu cik gu kata selain dari usaha doa amat penting bagi kita sebagai orang Islam."
" Cik gu doa ya, mudah-mudah kami berjaya."

" Cik gu setiap kali lepas solat mesti mendoakan setiap dari kamu akan berjaya dan lulus dengan cemerlang."

Setelah ibu guru pasti semua calon telah ada, seorang pelajar mengetuai bacaan doa seterusnya masuk ke dalam dewan peperiksaan. Ibu terus ke pejabat sementara menunggu kertas tamat. Berbual-bual dengan staff pejabat sambil mereka menyiapkan kerja mereka. Ada juga ibu guru bertanyakan pengetua baru yang akan menggantikan pengetua yang bersara bulan lepas, kata mereka belum tahu siapa yang akan datang. Ibu guru tak kisah siapa yang akan datang. Ibu guru tetap seorang guru dan pendidik. Jam 3.30 petang ada calon yang mula keluar dewan dan berkumpul sambil berbual-bual. Sekali sekala bising juga, ini mungkin mengganggu yang masih di dalam dewan. Ibu guru menghampiri kumpulan itu takut juga ada yang buat hal macam hari akhir PMR dua bulan lepas. " Ada sesiapa yang bawa mercun."

" Mana ada cik gu, tu budak PMR kami tahun depan nak masuk U dah tak kan nak buat cam tu"

" Tahu tak pa" . Teringat anak ibu guru , budak U raya tahun lepas semua satu bilik 4 orang kena denda RM50 seorang main mercun dalam asrama.

"Kenapa tak balik lagi."

"Cik gu ari ni last kami kat sekolah, bagi la lepak-lepak dulu. Tahun depan kami tak sekolah dah"

"Kenapa pulak tak mau naik tingkatan 6 ke"

"Daripada kami naik tingkatan 6 baik masuk politenik cikgu buang masa ja 2 tahun, tambah setahun lagi dapat diploma"

Celah pelajar yang agak cemerlang "Baik kami masuk matrik, setahun ja lepas tu dapat masuk U"

"Tahniah kamu tahu hala tuju, mana kamu nak pergi lepas ni. Dapat tawaran mana-mana nanti bagi tahu cik gu. "

" Nanti pukul 5 kami balik"

"Cik gu balik dulu, ada hal sikit"

Menuju ke kereta ada berapa orang pelajar perempuan nak bersalaman dan bergambar. Ibu guru menurut ja. Tiba-tiba pelajar lelaki tadi datang juga nak bergambar. Semasa keluar nak dari kawasan sekolah sempat juga ibu guru beritahu pengawal keselamatan, tolong tengok-tengokan pelajar-pelajar lelaki yang masih ada dalam kawasan sekolah. Dalam fikiran ibu guru, ada beberapa perkara yang belum dibereskan hari ini. Apa khabar suami di rumah? Kesian..... semalam perutnya meragam, entah berapa kali masuk tandas dan muntah sampai keletihan. Paginya ibu bawa ke hospital, nak menunggunya...... mak ooi punya lama, hampir 2 jam. Rasa macam nak ke klinik. Dapat MC dua hari. Selepas menghantar suami balik ke rumah, ibu guru terus ke rumah sepupu menziarahi jenazah suaminya meninggal semalam. Semasa sampai jenazah sedang di kafankan. Ibu guru keluar bersama-sama jenazah, tak sempat jumpa sepupu .... kak Ani. Terus ke sekolah. Dalam dok mengelamun tu sampai rumah kak Ani, baru lah jumpa dengannya dan dapat sembang panjang.... Sedih kak Ani dapat ibu rasakan tapi berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.


IBU GURU MASIH SINI................... DI RUMAH KAK ANI, TERINGATKAN SUAMI DI RUMAH TERUS MINTA DIRI UNTUK PULANG.

2 comments:

Insan Marhaen said...

untung ibu guru ya. ada ramai anak murid yang akan jadi saham di akhirat kelak...

a kl citizen said...

assalammualaikum I.G,

salam kenal & ziarah

semoga suami bertambah sihat