Monday, 14 December 2009

TAHNIAH...... TERUSKAN KECEMERLANGAN


Kerja rumah semua dah selesai. Dah lama rasanya kereta merah ibu guru tu tak bergerak. Semasa anak ibu guru bercuti, dia menjadi pemandu setia ibu guru. Kemana saja nak dituju cakap saja pasti sampai. Kini dia dah balik ke asrama, nampaknya kena pandu sendiri.
Tergerak hati nak ke rumah mak ibu guru yang terletak lebih kurang 7km dari rumah iu guru. Hidupkan kereta terus keluar dari kawasan perumahan ibu guru. Ikut lorong tepi, melepasi dua lampu isyarat. Lepas lampu isyarat ketiga, " Alamak ada polis ". Seorang pegawai polis mengangkat bendera mengarah ibu guru ketepi. Ibu guru turunkan cermin tingkap kereta. Katanya " Mintak lesen puan. Tadi lampu merahkan. Puan kena berhenti tadi, walaupun puan dilorong tepi. Akan mengganggu orang yang akan buat u-turn," Ibu guru keluar dari kereta dan pegawai polis menulis sesuatu. Kena saman la tu. " Bayar ajalah, memang salah pun." kata hati ibu guru. " Encik ni dari IPD Jawi ke." Tanya ibu guru supaya senang nak bayar saman tu nanti. Terus saja kesana.
Tiba-tiba pegawai polis tu berhenti menulis. " Kenapa, ada kenalan ke ? Jawab ibu " Tak ada, kat IPK Penang ada lah, kat sana boleh bayar tak saman tu ?" Kata pegawai polis tu lagi " Kenapa tak cakap, berat sangat mulut tu kenapa." Disebabkan pegawai polis dah tulis pun saman tu, jadi kenalah juga. " OK, saya tulis kesalahan puan, tidak pakai tali pinggang. RM 40 saja dendanya. Kalau langgar lampu merah maksimum RM300." Kata pegawai polis tu. Selepas mengucapkan terima kasih, ibu guru terus masuk ke dalam kereta. Terus hubungi suami ibu guru " Bang.... kena saman la." Dengar melalui h/p, suami ibu ketawa " Hah... tu buat salah apa pulak tu ?" Jawab ibu guru " Langgar lampu merah" . Dengan rasa tak bersimpati langsung , suami ibu guru berkata " Bayar je lah, dah memang buat salah." sebenarnya ibu guru dah tahu jawapan yang bakal ibu dengar dari suami ibu guru. Dan tahu prinsipnya pegangannya.


IBU GURU MASIH DI SINI...............MENGHARAPKAN SUAMI IBU GURU SENTIASA AMANAH DALAM MENJALANKAN TUGASNYA UNTUK AGAMA, NEGARA DAN BANGSA

3 comments:

maiyah said...

takpelah ibu.. byr jelah nanti brhutang plak

linda said...

Wah, hebat ibu guru...mcm muda-muda juga rupanya....

rerama salju said...

Tenangnya suami ibu guru...kalau saya....dah dapat bayangkan!!hehehe