Tuesday, 29 March 2011

AMIN.................

12 tengahari..............
Dari kantin bertembung dengan pelajar nak ke bengkel.

Amin: " cikgu saya nak balik ."
Cikgu : " Kenapa ? "
Amin : " Sakit perut cikgu ."
Cikgu : " Pergi jumpa guru kelas kamu atau PK HEM. "
Cikgu : " Dah pergi klinik "
Amin : " Dah cikgu, pagi tadi......... ini ubat misi bagi cikgu "
Cikgu : " Pergi la jumpa PK HEM ."
Amin : " Tak mau la...........pagi tadi dah jumpa PK 1, dia suruh sapu minyak cap kapak, pergi
toilet dan rehat . Tak boleh balik "

Dalam kelas .......................
P&P di teruskan ............ semasa pelajar mengambil nota macam-macam aduan didengar.

" Cikgu........ tak patut betul cikgu M denda saya dengan Khairrie ketok ketampi......... saya 120 x, Khairri 100x " cerita Iqhwan
"Mesti kamu buat salah ......... takkan saja2 cikgu M nak denda.........."
" Kami main-main pen ......... tiba-tiba spring pen tu terpelanting kena muka cikgu M." celah Khairrie.
" Salah kamu la tu. Kenapa tak cepat-cepat maaf ? " kata cikgu.
" Kami tak sengaja cikgu " balas Iqhwan.

Saya matikan cerita Iqhwan di situ ........... nanti nak tanya cikgu M cerita sebenar. Patut lah saya tengok muka Iqhwan merah padam baru lepas bergaduh. Khairrie tak nampak sangat sebab kulitnya gelap. Kelas ini adalah kelas yang hujung2 dah, banyak cikgu perempuan kalau nak masuk kelas ini bercinta dulu kata orang.......... tapi apa nak buat yang ramai cikgu perempuan.
Untuk subjek KHB semua pelajar lelaki dengan saya. Dan memang dengan saya mereka akan bercerita masalah disiplin mereka......... yang kena tangkap hisap rokok, curi makanan dikantin, kena rotan dengan guru disiplin ............ kadang2 kesian pun ada, lucu pun ada.......

Teringat Amin yang sakit perut tadi................

Cikgu : " Amin ........... dah makan ubat yang ambil kat klinik tadi. "
Amin : dia menggeleng kepala .. " misi kata kalau nak makan ubat kena makan dulu. "
Cikgu : " Kenapa tak makan di kantin tadi. "
Amin : lambat jer dia menjawab ............. " tak ada duit cikgu "
Cikgu : " Kenapa ayah tak bagi duit belanja ? "
Amin : " Saya tinggal dengan pak cik saya "
Cikgu : " Pakcik tak bagi duit ? "
Amin : " Anak dia pun ramai cikgu........... kadang2 kalau dia dapat udang lebih dia bagi la juga."
Cikgu : saya keluarkan 2 keping wang kertas seringgit ... " ambik duit ni, pergi makan kat kantin ........ lepas tu makan ubat. Makan roti dengan minuman panas jangan makan yang pedas2 ..........

Amin masih ditempatnya sambil menulis nota yang saya beri. Setelah di suruh berkali2 oleh kawan2 baru lah dia datang mengambil dan keluar ke kantin. Nak tengok reaksi kawan2 Amin.. "Entah2 saya bagi duit tu dia beli rokok." Ramai nak membela " cikgu Amin tak hisap rokok ."
Saya mencelah, " Kamu ? " Kami .............. sikit2 ada la ."...............


Setelah Amin masuk ke kelas, saya nampak Amin dia bawa masuk plastik yang berisi air suam.
Cikgu :" Kenapa tak beli milo panas makan dengan roti. "
Amin : " Saya dah beli roti cikgu........ air ni pun cukup "

Dengar suara sumbang di meja depan.......... Dia simpan duit cikgu bagi untuk besok tu ...... roti tu 60 sen jer........... Sambung balik menyoal siasat Amin.............

Cikgu : " Kenapa tak tinggal dengan ayah."
Amin : " Abah kawin lain. "
Cikgu : " Abah tak bagi duit langsung. " ................ Amin menggeleng kepala.
Cikgu : " Mak ? "
Amin : " Mak pun kawin lain ."



IBU GURU MASIH DI SINI .................... KESIAN AMIN........... SENANG-SENANG IBUBAPA MELEPASKAN TANGGUNGJAWAB ............

8 comments:

pak long said...

salam buat ibu....
sebak jugak baca kisah AMIN ni....ingat kat drama tibi ja jadi cam tu....
tumpang simpati...

Insan Marhaen said...

hu...macam-mavam hal atas dunia ni..

ainnoraini said...

kesian n& simpati saye kat amin tu...

sedih pun ade...kat sape la dia nak mengadukan....

kak Erna said...

ibuguru..sedih pulak baca kisah amin..sian kat dia..
alhamdulillah jugak dia masih boleh bersekolah.

iBu...gUru said...

pak long ramai lagi yang senasib ...

iBu...gUru said...

IM ....... kalau kita rasa kita susah ada lagi yang lebih susah ...

iBu...gUru said...

ain......... kalau kat sekolah mana2 pun macam2 cite ada

iBu...gUru said...

kak erna ... 1000 org murid ada 1000 macam cerita...... yg suka .. yg duka .... smua ada