Sunday, 27 March 2011

KAMPUNG HABIS .............



....................NAK MASAK APA SAYUR NI..................

Pucuk mengkudu
Rasanya nak buat ulam jer......
sekarang ni musim buah bacang....
nak buat sambal

Kangkung Paya
( cari kat paya )
Nak cuba rojak kangkung buatan sendiri.................
entah-entah jadi kangkung belacan jer

Pucuk Paku Rawan
Mak bonda kata buat kerabu + taugeh + kerang
sedap hingga menjilat jari.
akan dicuba

Belimbing Buluh
Nak cuba resepi orang Pahang
Sambal Hitam


IBU GURU MASIH DI SINI ................ LEBATNYA BUAH BELIMBING KAT RUMAH MAK BONDA. ................. SEMUA SAYUR-SAYUR TU PETIK JER.......... JIMAT BELANJA...........
LAIN KALI NAK CUBA MEMANCING PULAK

14 comments:

Insan Marhaen said...

kenduri rumah biras IM tadi, gulai kari ikan masin dengan ulam cecah sambal belacan.

huu... habis....

pak long said...

salam buat ibu...
mana tak dak pucuk sekentut dan pucuk janggus....

MulutPayau said...

Assalamualaikum ibu...

Sedapnya ulam + sambal belacan...
Dan yg bestnya..semua tu tak perlu dibeli..jimat belanja..kalau MP, semua ulam tu kena beli, pucuk ubi pun kena beli.....

Lin said...

Wah...tak sangka hang pun pandai buat sambal hitam tu....memang sedap hingga menjilat jari...

Rozali said...

Assalamualaikum Ibu Guru

meleleh air liur ni....
sebab semua nya saya suka tuu

Wassalam

kak Erna said...

ibuguru..akak tak pernah makan pucuk mengkudu dan paku rawan tu..

ibuintan said...

kalau di negori sembilan... belimbing buluh tu digulai dengan telur itik atau ikan salai

sayur kampung yang segar dan murah.. kan

iBu...gUru said...

salam IM .......... sedap tu, ulam dam sambal belacan

iBu...gUru said...

pak long........ pucuk janggus ada, daun sekentut pun banyak. boleh tak bagi tahu daun sekentut tu boleh masak apa.......

iBu...gUru said...

salam mp ...... kadang2 beli jugak kat pasar tani sayur2 kampung tu...

iBu...gUru said...

hai linda ....... ambik resepi kat fb kawan ani. siap dgan cara2 masaknya sekali ...... apa pun mmg sedap..... yang hang kata taik cicak tu kan...........

iBu...gUru said...

kak erna .... pucuk paku rawan tu mmg sedap buat kerabu..... cuba ler

iBu...gUru said...

assalamualaikum atuk..... suka ulam2 rupa nya ....mesti awet muda ni

iBu...gUru said...

ibuintan ...... gulai lemak dengan ikan salai...... tak penah cuba lagi nanti dalam en3 baru boleh la ibu intan kongsi resepi gulai lemak ikan salai belimbing buluh ........