Tuesday, 22 February 2011

BILA HATI BERKECAMUK ............... RESAH



Masa tu zaman kanak-kanak.
Balik saja dari sekolah pergi mengaji quran kat rumah tok guru.
Tok guru adalah tok sendiri emak mak bonda.
Time tu tak ada tuition......... tak ada aktiviti ko-ko ........... tak ada kelas KAFA.
Tapi Penilaian darjah lima 5A jugak.
Mengaji quran 2x sehari.
Kalau hari sekolah lepas sekolah dan malam selepas maghrib..........
Kalau cuti pagi dan petang.
Masa tu tak faham pun...........
Tiap-tiap hari sebelum to ajar ngaji ...................

Tok mesti cakap " Baca surah Yasin, lepas tu sambung baca surah Al-Waqiah. "

Sebelum balik baca surah Taba (Al -Mulk) dan surah Al Rahman.
Kami baca sampai lancar ........... kalau salah tajwid tok kan tegur dari bawah rumah.
Arwah ayah pun selalu kata " Tak payah bangun dari sejadah tunggu isyak .......baca yasin "
Jawap mesti jawab " Dah lancar baca yasin. "
Kata ayah " Kalau dah lancar yasin baca surah al waqiah ."

Enam tahun lepas masa arwah sedang sakit.............
Kalau ada cucu-cucunya datang, mesti dia minta bacakan surah -surah yang empat itu.........
Apabila meningkat dewasa baru faham kenapa tok suruh kami semua lancarkan bacaan surah-surah itu...........kerana banyak keistimewaan pada surah-surah itu..........


IBU GURU MASIH DI SINI.........KU JADI KAN SURAH INI SEBAGAI ZIKIR UNTUK MELAPANGKAN BILA HATI RESAH DAN BERKECAMUK..... MUDAH-MUDAHAN DAPAT MENGHINDARI GANGGUAN IBLIS DAN SYAITAN DAN KERESAHAN DI HATI DAPAT DIKURANGKAN.

15 comments:

missgee said...

Buk,
suma tue mpengalaman yang bermakna..
Paling berguna seumur hidup
Sesungguh mengaji.
cara menenangkan jiwa..
Insyaallah

pak long said...

salam buat ibu...
terima kasih kongsi ilmu..nanti nak bagi lancaq baca surah ni...asik baca surah ikhlas ja...

Rozali said...

Assalamualaikum Ibu guru

moga mengalir pahala2 kpd tok tu

AlFatihah

Wassalam

ainnoraini said...

saye dulu aruah bapak yg ajar mengaji...kalau dgn abg n kakak garang gilerr...tapi saye yg bongsu kene marah sikit2 jer...

kenangan tu...bile mengaji jer teringat kat aruah ni...

alfatihah untuknye...semoga aman disane...

iBu...gUru said...

missgee........... pengalaman yg tidak dapat dijual beli

iBu...gUru said...

salam pak long..... same2x pak long. kongsi ilmu. kita sifu pak long x leh kedekut

iBu...gUru said...

Assalamualaikum atuk.......bukan hanya anak cucu malah majoriti org kampung anak murid tok. kagum dgn tok. sambil tebas rumput pun boleh kesan kesalahan bacaan kami..... moga arwah tok aman di SANA

iBu...gUru said...

salam ain.... bila di ingat2 kembali garang lebih mendatangkan kesan kepada kita...... tapi itu dulu...dulu tok guru ajar ikhlas tanpa bayaran..... sekarang ni mak bonda saya pula mengajar anak2 jiran ngaji, tapi beza dgan cara dulu ...... tok2 guru pun x garang dah

kak Erna said...

assalam ibu guru..dulu arwah bapa yang ajar mengaji..dia tak duduk pun depan kita..dari sebalik dinding je..
sila..kuat la suara dia..
akak pun dapat tau juga kelebihan2 ayat tu.

Kunang-Kunang said...

Salam Ibu Guru,

Bestnya kecik dah hafal surah2 yang sangat besar fadhilatnya ni.

iBu...gUru said...

as salam kak erna .......... kaedah dahulu dan sekarang lain. apa pun anak2 sekarang lebih beruntung dalam menuntut ilmu. banyak kemudahan yg disediakan boleh belajar tajwid, tarannum, qiraat kat sekolah........

iBu...gUru said...

salam kak ani........tak la hafal kak ani. lancar jer

Insan Marhaen said...

guru quran IM dulu dipanggil tok ki. ada rotan panjang di tepi dia..

iBu...gUru said...

salam IM ......... tok kita pun ada rotan..... tapi rotan tu tak kena sapa pun anak didiknya........

S..U..D..@..I..S said...

sama juga ngaji ngan tok dan tokwan
ada rotan sllu pukul lantai kuat2.... terkejut terketaq2....